Om leerlingen te helpen bij het concreet begrijpen van onderzoeksstappen en het herkennen van onderliggende verbanden, vooral bij het uitvoeren van onderzoek voor hun profielwerkstuk, hebben wij gekeken naar hoe we deze uitdaging konden aanpakken die aansluit bij het abstracte denkvermogen van het puberbrein.
Online en offline hulpmiddelen
Om zowel leerlingen als docenten te ondersteunen bij dit proces is de krachtige tool “Learn to Quest” ontwikkeld. Deze tool maakt gebruik van zowel online als offline hulpmiddelen, waardoor het gemakkelijk wordt om de voortgang van leerlingen gedurende het onderzoeksproces bij te houden.
Het stapsgewijze proces van Learn to Quest
Het stappenplan van Learn to Quest is opgezet om leerlingen stapsgewijs te begeleiden tijdens hun onderzoekscyclus, met als doel te voorkomen dat ze aan het begin van hun project worden overladen met informatie. Daarnaast biedt het stappenplan docenten en leerlingen de mogelijkheid om na elke stap formatief te evalueren, waardoor er op elk moment bijgestuurd kan worden.
Resultaat: uitgebreide set hulpmiddelen
Het Learn to Quest-project heeft geleid tot de ontwikkeling van een uitgebreide set hulpmiddelen, bestaande uit de tastbare Quest Toolkit, online tutorials en projectbegeleiding voor docenten. De fysieke Toolkit maakt het onderzoeksproces concreet én tastbaar, en begeleidt leerlingen stap voor stap door de onderzoekscyclus. De online tutorials bieden duidelijke uitleg over de onderzoeksstappen, wat de effectiviteit van het proces verbetert. Na elke stap ontvangen leerlingen een evaluatievideo om hun voortgang te beoordelen. De online “Quest”-omgeving biedt docenten direct inzicht in de voortgang van hun leerlingen, waardoor ze meer tijd kunnen besteden aan effectieve en inhoudelijke begeleiding. Deze innovatieve tool leidt tot een meer efficiënt proces en draagt bij aan de verbetering van zowel het onderzoeks- als leerproces.