NLT – Brugklasmodule Kennismaking met AI

In opdracht van Vereniging NLT ontwikkelde WisMon een brugklasmodule die leerlingen introduceert in de basisprincipes van AI, met focus op de praktische toepassingen en maatschappelijke impact.

Kunstmatige intelligentie (AI) speelt een steeds grotere rol in ons dagelijks leven, van slimme assistenten op onze telefoons tot geavanceerde algoritmes die bepalen wat we online zien. Het belang van AI neemt alleen maar toe, en daarmee ook de noodzaak om jongeren al vroeg te laten kennismaken met deze technologie. Het is cruciaal dat leerlingen niet alleen begrijpen wat AI is, maar ook welke invloed het kan hebben op hun toekomst en de samenleving als geheel.

De uitdaging

De Vereniging NLT, die zich inzet voor het versterken van het bètavak Natuur, Leven en Technologie (NLT), herkende deze behoefte en wilde een brugklasmodule ontwikkelen die jonge leerlingen introduceert in de wereld van AI. De uitdaging was om een module te creëren die de basisprincipes van AI op een begrijpelijke en boeiende manier presenteert, terwijl leerlingen ook worden aangespoord om na te denken over de praktische toepassingen en de ethische vragen die AI oproept. Deze module moest passen binnen de bredere leerlijn digitale geletterdheid en diende de nieuwsgierigheid van de leerlingen aan te wakkeren voor verdere studie in de bètavakken.

Aanpak: Speels en Onderzoekend Leren over AI

WisMon ging aan de slag met de ontwikkeling van de “Brugklasmodule Kennismaking met AI.” In nauwe samenwerking met NLT-experts werd een lesmodule van 17 lessen ontworpen, die de basisprincipes van AI op een begrijpelijke manier aan brugklasleerlingen uitlegt. De module is opgebouwd uit twee delen: de eerste zeven lessen richten zich op het theoretische begrip van AI, terwijl de volgende tien lessen zijn ingericht volgens de principes van Ontwerpend Leren. Hierbij krijgen leerlingen de ruimte om hun eigen AI-oplossingen te ontwerpen, testen en presenteren.

Resultaat

Het eindresultaat is een uitgebreide docentenhandleiding en een leerlingenhandleiding. Deze lesmaterialen bieden docenten de flexibiliteit om de lessen naar eigen inzicht aan te passen, terwijl ze tegelijkertijd een stevige basis bieden voor het onderwijzen van AI aan jongere leerlingen. De module behandelt onderwerpen zoals de Turingtest, machine learning, en de maatschappelijke impact van AI. Leerlingen worden actief betrokken bij het leerproces door hen uit te dagen om AI-toepassingen te bedenken die het dagelijks leven kunnen verbeteren.

Met “AI – Echt of Nep?” biedt Vereniging NLT leerlingen niet alleen de mogelijkheid om op een dieper niveau kennis te maken met AI, maar ook om essentiële vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn in de digitale wereld van morgen.

Vervolg

De module “Kennismaking met AI” wordt in het aankomende schooljaar getest door verschillende scholen. Op basis van de feedback zullen er mogelijk nog aanpassingen worden doorgevoerd. Ondertussen is de module al beschikbaar voor andere scholen om te gebruiken als betaversie. WisMon blijft nauw betrokken bij de evaluatie en verdere ontwikkeling van de module, met als doel om leerlingen in de onderbouw een solide en inspirerende introductie te bieden in de wereld van AI.

Gerelateerde projecten

NLT AI – Echt of nep?

Een lesmodule voor klas 3 havo/vwo die het begrip en kritisch denken over AI stimuleert.

Stadsschouwburg Utrecht

Een interactieve workshop, waarmee leerlingen in aanraking komen met de wereld van theatertechniek.

ToetsMij

Meer dan 150 toegankelijke oefentoetsen met gedetailleerde uitwerkingen.

De laatste updates

Lezing op Ledendag VSC

De VSC-ledendag is een jaarlijkse bijeenkomst voor iedereen die werkt voor een wetenschapsmuseum of science center dat aangesloten is bij de […]