NLT AI – Echt of nep?

In samenwerking met Vereniging NLT creëerde WisMon een AI-lesmodule die havo/vwo-leerlingen uitdaagt om kritisch te denken over de verschillen tussen menselijke en kunstmatige intelligentie.

Met de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) in bijna alle facetten van de samenleving, groeit de noodzaak om leerlingen al op jonge leeftijd bewust te maken van de kansen en uitdagingen die AI biedt.

De Vereniging NLT, die zich inzet voor het versterken van het bètavak Natuur, Leven en Technologie (NLT), zag de behoefte aan een lesmodule die specifiek inspeelt op deze actuele ontwikkeling. De uitdaging lag in het creëren van een module voor klas 3 havo/vwo die niet alleen theoretische kennis over AI biedt, maar ook leerlingen activeert om kritisch na te denken over de implicaties van AI: wat onderscheidt menselijke intelligentie van AI, en hoe kunnen we AI op een ethische en duurzame manier inzetten? Deze module moest bovendien aansluiten bij de leerlijn digitale geletterdheid en inspelen op de vraag vanuit het onderwijsveld naar relevant en actueel lesmateriaal.

De uitdaging

WisMon ging aan de slag met het ontwikkelen van de nieuwe module “AI – Echt of Nep?”. Dit project kwam tot stand door een intensieve samenwerking met experts uit het veld van AI, ervaren docenten, en de Vereniging NLT. Het resultaat is een interactieve lesmodule waarin leerlingen op een speelse en onderzoekende manier kennis maken met complexe onderwerpen zoals neurale netwerken en ethische dilemma’s rondom AI.

In deze module leren leerlingen de werking van het menselijk brein te vergelijken met een kunstmatig neuraal netwerk. Ze verkennen de mogelijkheden en beperkingen van AI en onderzoeken in hoeverre AI menselijke intelligentie kan benaderen of zelfs overtreffen. De module is opgebouwd uit theoretische lessen, praktische opdrachten en een afsluitende onderzoeksopdracht waarin leerlingen het onderscheid tussen mens en AI in de praktijk brengen.

Resultaat

De module “AI – Echt of Nep?” is specifiek ontworpen voor leerlingen in het derde leerjaar van havo en vwo, en sluit nauw aan bij de leerlijn Digitale Geletterdheid. De leerlingen voeren zelfstandig onderzoek uit, leren over het schrijven van effectieve prompts voor AI-modellen, en reflecteren op de maatschappelijke impact van AI.

Het lesmateriaal is verrijkt met opdrachten waarin leerlingen bijvoorbeeld de Turingtest en CAPTCHA onderzoeken, en kritisch nadenken over de betrouwbaarheid en ethiek van AI. De afsluitende opdracht daagt leerlingen uit om in groepjes een eigen onderzoek te doen naar waar het onderscheid tussen mens en AI precies ligt, waarbij ze gebruik maken van de kennis die ze gedurende de module hebben opgedaan.

Vervolg

De module “Kennismaking met AI” wordt in het aankomende schooljaar getest door verschillende scholen. Op basis van de feedback zullen er mogelijk nog aanpassingen worden doorgevoerd. Ondertussen is de module al beschikbaar voor andere scholen om te gebruiken als betaversie. WisMon blijft nauw betrokken bij de evaluatie en verdere ontwikkeling van de module, met als doel om leerlingen in de onderbouw een solide en inspirerende introductie te bieden in de wereld van AI.

Met “AI – Echt of Nep?” biedt Vereniging NLT leerlingen niet alleen de mogelijkheid om op een dieper niveau kennis te maken met AI, maar ook om essentiële vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn in de digitale wereld van morgen.

Gerelateerde projecten

Stadsschouwburg Utrecht

Een interactieve workshop, waarmee leerlingen in aanraking komen met de wereld van theatertechniek.

ToetsMij

Meer dan 150 toegankelijke oefentoetsen met gedetailleerde uitwerkingen.

De laatste updates

Lezing op Ledendag VSC

De VSC-ledendag is een jaarlijkse bijeenkomst voor iedereen die werkt voor een wetenschapsmuseum of science center dat aangesloten is bij de […]