Junior Campus, een initiatief dat basisscholen en Buitenschoolse opvang (BSO’s) ondersteunt bij het aanbieden van lessen en projecten waarin ze leerlingen op een eigentijdse manier kennis laten maken met actuele thema’s binnen de Wetenschap & Technologie, Growth Mindset en Burgerschap. Junior Campus wilde een nieuwe lesmethode ontwikkelen waarbij basisschoolleerlingen groeien als kritische, creatieve wereldburgers en Onderzoekend & Ontwerpend Leren (OOL) een centrale plek te geven in het curriculum.
Het creëren van de methode
Junior Campus had een duidelijke visie: een wereldoriëntatiemethode creëren die Onderzoekend en Ontwerpend Leren (OOL) volledig integreert.
Om dit doel te bereiken, ging Junior Campus een samenwerking aan met WisMon, waarbij de modules van Junior Campus, de leermiddelen van WisMon en de expertise van beide werden gecombineerd tot een complete OOL en wereldoriëntatie methode genaamd ‘Junior Wereld Campus’.
Onze samenwerking begon met het delen van een gemeenschappelijke visie, het kritisch bekijken van het bestaande materiaal van zowel Junior Campus als WisMon, om te bepalen wat kon worden gebruikt en wat eventueel aangepast of doorontwikkeld moest worden.
We voerden een analyse uit in samenwerking met leerkrachten om hun wensen en behoeften te begrijpen. En met die waardevolle inzichten hebben we vervolgens nieuwe modules ontwikkeld.

Ondersteuning bij de implementatie
Voor Junior Wereld Campus is er een docentenomgeving voor lesmodules en microlearnings ontwikkeld, die de leraren ondersteunen bij het implementeren van de methode.
In totaal hebben we 5 modules per leerjaar ontwikkeld, elk bestaande uit acht lessen. Hierbij hebben we bijpassende werkbladen voor leerlingen ontwikkeld, waarbij Onderzoekend & Ontwerpend Leren wordt gestimuleerd.
Daarnaast hebben we de branding voor Junior Wereld Campus vormgegeven om een herkenbare en aantrekkelijke uitstraling te creëren.


Doorontwikkeling
Op dit moment bevindt het project Junior Wereld Campus zich in de pilotfase, waarbij twee scholen betrokken zijn. Deze pilot loopt tot halverwege het huidige schooljaar (2023-2024).
De methode wordt momenteel verder ontwikkeld en zal volgend schooljaar (2024-205) officieel worden gelanceerd.